13-11-2018

Al doende leant men

Eerder dit jaar gaf onafhankelijk keuringsinstantie van opleidingen Cedeo een artikel uit over het in kaart brengen van het leerpotentieel op de werkvloer. Informeel leren, leren tijdens het werk op de werkvloer, is zeer krachtig, maar zowel werkgevers als werknemers zijn zich nauwelijks bewust óf en zo ja wanneer dit op hun werkvloer plaatsvindt.

De mate van informeel leren in een organisatie kun je afmeten aan 4 factoren:

1.      Leren door reflectie: afstand nemen en nadenken over een probleem

2.      Leren door experimenteren: leren door te doen en zelf dingen uit te proberen

3.      Leren van collega’s: een collega die iets voordoet of uitlegt, of een kort werkoverleg

4.      Leren van de leidinggevende: feedback, antwoorden op vragen

Bron: Cedeo artikel Het leerpotentieel op de werkvloer in kaart brengen dd. 05-04-2018

Lean = leren

De verbeterfilosofie Lean maakt veelvuldig gebruik van het instrument de dagstart. De termen dagstart en verbeterdialoog worden weleens door elkaar gebruikt, voor nu even prima. Waar het om gaat is dat je een moment op een werkdag pakt, waarin je even stilstaat bij wat er is geweest en wat er nog komen gaat. Denk aan: dagelijkse doelen zoals werkvoorraad, klantsignalen, gemaakte fouten of aantal afkeur, beschikbare capaciteit, aantal cliënten verzorgd, aantal ontvangen glimlachen etc.

Een goede voorzitter heeft zich voorbereid voor de dagstart door vooraf een ronde over de vloer te maken. Observeren, motiveren en vragen stellen over doelen van vandaag en waar de medewerker eventueel tegenaan loopt in het behalen van zijn doelen.

Laten we eens kijken hoe de 4 factoren van informeel leren zich verhouden met de Lean dagstart:

1)     Leren door reflectie

Tijdens de dagstart staat de voorzitter (bijv. de leidinggevende) voor de groep en toont interesse en respect voor het werk en de werknemers. Wat is er goed gegaan en hoe gaan we dit continueren? Maar ook, wat is er niet goed gegaan en hoe gaan we dit verbeteren? Reflectie op het werk en op de eigen rol hierin!

2)     Leren door experimenteren

Om iets te kunnen verbeteren, dienen we wellicht diverse korte experimenten uit te voeren. De medewerker is de uitgelezen persoon om dit zelf op te pakken. De leidinggevende faciliteert de medewerker tijdens het experiment en feliciteert de medewerker na het experiment.

3)     Leren van collega’s

Direct succes of geen direct succes, er is geëxperimenteerd en dus geleerd! En een waardevolle leerervaring verdient het om te worden gedeeld. De medewerker krijgt tijdens de dagstart een podium om te vertellen wat het opschuiven van zijn kennisgrens hèm en dankzij het delen, ook het team heeft gebracht.

4)     Leren van de leidinggevende:

Faciliteren en feliciteren! Voeg daar inspireren, reflecteren en motiveren aan toe en dan heb je de belangrijkste taken van een Lean leidinggevende. Zet de kaders waarbinnen medewerkers kunnen presteren en experimenteren. Begeleid ze door zoveel mogelijk kleine stappen zelfstandig te laten zetten.

Informeel leren moet je organiseren

Leren en zeker informeel leren gaat niet vanzelf. Een Lean organisatie ‘organiseert’ het informele leren. De dagstart maakt het mogelijk continu te reflecteren, te experimenteren en te leren van collega’s onder elkaar en van de leidinggevende. Deze gelegenheid om te leren zit verankerd in het Lean gedachtegoed.

We hebben de dagstart als voorbeeld genomen uit de Lean filosofie omdat deze uitermate geschikt is om informeel te leren van elkaar. Benieuwd wat Lean voor jou, je organisatie en je klanten kan betekenen?

Neem contact met ons op.