13-10-2017

Lean Study Tour Seattle: vergeet Toyota, omarm Kaas Tailored!

Een belangrijk principe binnen Lean is het denken en handelen vanuit een gedeelde visie, purpose. Ook als consultant werk je vanuit een visie; hoe ziet Lean er uit? Hoe voelt het? Wat doen mensen dan? En handelen we hier naar, geven we dezelfde adviezen aan onze klanten hierover? Om dit beter te doen gingen we uitgebreid op zoek naar de Best Practice. En gek genoeg kwamen we niet uit in Japan, maar in de VS. In Seattle!

Seattle Children´s Hospital; Flip the Pyramid
Op onze eerste studiedag bezochten we een ziekenhuis, Seattle Children´s Hospital. Dit ziekenhuis is al sinds 1998 bezig met de introductie van de Lean filosofie. In de rondgang die we maakten met een aantal interne Lean Consultants werd al vrij snel duidelijk dat in een groot bedrijf als het Seattle Children´s Hospital de introductie van Lean geen gemakkelijke gang heeft gehad. Dat maakt eens te meer weer eens duidelijk dat Lean niet gemakkelijk is en meer vergt dan alleen maar processen verbeteren. Pas toen de top van het bedrijf volledig commitment (in woord en daad) afgaf, werden de successen duurzamer. Binnen het ziekenhuis is daarom “flip the pyramid” een dagelijks gebruikte term. Het management faciliteert actief, de operationele medewerkers zijn de kern van het bedrijf.

Overal in het bedrijf zie je en proef je Lean. Visual Management, creatieve oplossingen, medewerkers zijn bezig met verbeteren. Prachtige en vaak ook gewoon simpele oplossingen om de klant beter te bedienen. Dagstartborden waarop kaizens terug te vinden zijn, medewerkers die met trots vertellen waar ze aan werken. Maar vooral ook zeer patiënt georiënteerde zorgverlening. Dat zie je ook mooi terug in de inrichting van het oncologisch center in dependance in Belle Vue. Daar waar het ontwerp van het ziekenhuis opgezet is in een flow, kinderen zich helemaal thuis kunnen voelen en waar continu geëxperimenteerd wordt om kinderen minder “pijn” te laten voelen tijdens de behandeling.


Jidoka op de operatiekamer; gezamenlijk toetsen van de kwaliteit in de processtap.

Kaas Tailored; Lean uitgevoerd tot in de haarvaatjes
Daar we al erg onder de indruk waren van Seattles Children Hospital, kwam een dag later het bezoek aan Kaas Tailored. Geen idee wat we konden verwachten. In de voorbereiding werden we getipt over deze grote meubelmaker in het noorden van Seattle. Het aanmelden was al bijzonder. Er is maar 1 parkeerplek voor alle bezoekers en we dienen er te zijn om 8:12 uur in de ochtend. In de bezoekershal verwelkomt Jeff Kaas ons bij Kaas Tailored. Achter ons een groot whiteboard. Bezoek is gratis, maar we mogen niet weg zonder onze verbazingen, verspillingen en tips achter te laten. Jeff vertelt rustig over Lean, de manier waarom hij de grenzen laat vervagen tussen werk en hobby maakt indruk. Ook vertelt hij dat zijn medewerkers beloond worden op het continu verbeteren, ook al is dat in de privésfeer. Jeff stelt dat hij als CEO verantwoordelijk is voor het welzijn van de community. Ontevreden of zieke medewerkers hebben impact op gezin en maatschappij. Dat wil hij voorkomen.


Jeff Kaas vertelt over verspillingen

We bezoeken de bedrijfshal. Medewerkers vertellen zelf vol trots waar ze aan werken en wat ze verbeterd hebben. Slechte kwaliteit is zichtbaar in de fabriekshal, hoe het niet moet. De gehele organisatie is plat en transparant. Visuals laten zien wie waar aan werkt, met welke kwaliteit. Transparantie vanuit management, aan welke KPI´s zij werken. Iedereen binnen het bedrijf is bezig met verbeteren. Management werkt op werkvloer, geen aparte kamer. Zonder een overdreven luxe inrichting, zie je en voel je dat medewerkers vooral content zijn vanuit de ruimte die ze krijgen voor creativiteit en door de laagdrempeligheid binnen het bedrijf. Medewerkers leren actief van elkaar, worden gestimuleerd video’s op te nemen over wat ze verbeterd hebben zodat een ander daar ook van kan leren. Door middel van QR codes kunnen medewerkers zelf hun leerplan uitstippelen. Kaas Taillored maakt diepe indruk. Lean op het hoogste niveau.

De bezoeken laten zien dat Lean er op verschillende manieren uit kan zien, maar in beide gevallen was het erg duidelijk dat Lean door iedereen in het gehele bedrijf gedragen moet zijn wil het werken. En ook dat het jaren kan duren wil het volledige geïntegreerd zijn. Lean is a way of life, een expeditie en niet zomaar een exercitie wat je stop zet als het niet werkt. De oorzaak van het niet werken ligt veelal in de uitvoer, niet in de tooling.

Ga met ons mee
In 2018 gaan we terug naar Seattle, wil je met ons mee en ook zo geïnspireerd raken? Laat het ons weten via info@idat5.nl

Auteur: Marc van Mierlo